Foto_Hans_Nieuwsbrief

7 tips voor het selecteren en inhuren van de juiste spreker

Iedere organisatie heeft er wel eens behoefte aan een spreker die in korte tijd weet te inspireren en te motiveren. En dat kan op elk vlak zijn. Van inspiratie op het gebied van persoonlijk leiderschap/effectiviteit, klantgerichtheid, de inzet van social media in je organisatie tot inspiratie op het gebied van teamontwikkeling, mindmappen, verandermanagement of gezondheid.

You name it en is er altijd wel een spreker die over een onderwerp wil spreken waar jij jezelf en je publiek door wilt laten inspireren en motiveren.
De vraag is alleen hoe selecteer je de beste spreker? Hoe weet je zeker dat je een spreker inhuurt die impact heeft? Want er zijn genoeg sprekers die prima hun verhaal kunnen doen, maar zijn het ook de sprekers die jouw publiek iets laat doen, of iets niet meer laten doen of laten onthouden?
In dit bericht deel ik, als spreker, graag 7 tips die je gaan helpen bij het selecteren en inhuren van de juiste spreker.

1. Zoek een spreker die zelf ervaring heeft met het onderwerp waarover hij spreekt.
Dus iemand die de berg zelf beklommen heeft waar hij over spreekt. Niets is zo killing voor de impact als iemand inhuren die spreekt ‘uit het boekje’. Dat boekje kan het publiek zelf ook wel lezen..

2. Bepaal vooraf een heldere doelstelling.
Dus wat wil je bereiken met het inhuren van de spreker? Welk effect wil je bewerkstelligen. Wil je bijvoorbeeld bewustwording creëren, briljante inzichten of wil je dat je publiek iets wel of niet meer gaat doen?

3. Huur een spreker in die aansluit bij jouw publiek.
Een te gladde spreker (ja, ze zijn er echt..) kun je beter niet voor een groep in de zorgsector laten spreken. Dat matcht niet. Maar een te ‘softe’ spreker moet je weer niet voor een groep keiharde accountmanagers zetten. Dat matcht ook niet. Ben hier kritisch in. Want je hebt maar 1 kans om het goed te doen… en dan kun je die maar beter goed benutten!

4. Plan altijd een (telefonisch) voorgesprek in.
Vraag hierbij door naar de aanpak en de ervaring. Vraag door op welke manier de interactie met de zaal gezocht wordt. De tijd van alleen maar zenden is allang voorbij. De mensen willen vermaakt worden, maar wel met inhoud. De beste sprekers weten hoe ze dit kunnen bereiken door te werken met een combinatie van theorie, verhalen, oefeningen en de juiste borging.

5. Vraag naar referenties.
Vraag aan de spreker die je wilt inhuren wie je kunt bellen om te bespreken hoe hij voor de groep staat, hoe de interactie is en vooral ook wat het effect is (geweest) van zijn ‘optreden’.

6. Weet van te voren welk budget jij wilt uitgeven.
Er zijn veel sprekers die de hoofdprijs vragen en alleen langs komen als je minimaal € 3000,- te besteden hebt (je haalt dan ook wel een echt grote naam binnen… jaja), maar ook sprekers die het voor minder willen doen EN dezelfde, en soms meer, impact hebben. Het scheelt je veel werk als je van te voren je budget bepaalt en daarbij blijft. Ik ben van mening dat inspiratie niet duur hoeft te zijn, maar wel GOED!

7. De meeste sprekers werken met een beamer met daarop de informatie. Vraag van te voren deze presentatie op en bepaal of de toon of voice jou aanspreekt. Let hierbij wel op dat de informatie voor intern gebruik is en niet openbaar gemaakt mag worden tenzij de spreker hiervoor toestemming geeft. Ikzelf vind het niet erg om mijn presentatie te delen. Dit zorgt mijns inziens alleen maar voor meer borging en dus meer impact!

Ik hoop dat deze tips bijdragen aan het succesvol inhuren van de juiste spreker. Want niets is mooier je publiek te verwennen met een spreker die spreekt met IMPACT, toch?

Hans Zomer: Trainer, Spreker, Coach op het gebied van klantgerichtheid

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Name *
    Email *
    Website