foto sprout_aangepast

‘’Ondernemen is opvoeden.’’

Edwin de Jong is 22 jaar en online ondernemer. In slechts een paar jaar tijd is Edwin erin geslaagd om met websites als Fietsuniek.nl en Omafiets.nl zo’n 20.000 fietsen per jaar te verkopen.
Hoeveel? 20.000! Dat zijn bijna 55 fietsen per dag. Aantallen waar gevestigde fietshandelaren heel erg van beginnen te kwijlen.

Successtory

Edwins successtory is het verhaal van een jonge generatie die als geen ander begrijpt dat online vindbaarheid en zichtbaarheid als ondernemer extreem waardevol is. Een website die hoge ogen gooit in Google is een garantie voor grote bezoekersaantallen. En dat is geld waard. Of je nou fietsen, grasmaaiers of sport bh’s verkoopt.
Maar ook Edwin begon klein.
Hij vertelde dat hij slechts enkele jaren vóór het internetsucces zijn eerste centen verdiende op de halve meter marktkraam die hij mocht gebruiken als zijn vader – marktkoopman – op de Dappermarkt stond in Amsterdam. Aan de zijde van zijn oude heer leerde Edwin hoe je geld kon verdienen met handel. Hij kreeg de smaak te pakken en al snel was de halve meter marktkraam niet meer voldoende voor zijn handelswaar. De schuur van zijn ouders werd de opslag voor boedel die hij her en der opkocht.

Het juiste moment

Een uitspraak van Edwin die me is bijgebleven, is de volgende:
Als ik mijn laptop openklap, zie ik de orders gewoon binnenstromen. Ze bestellen zelfs vanuit Denemarken fietsen bij me.
Het mooie is dat Edwin met zijn websites op exact het juiste moment in een markt is gestapt die lange tijd werd gedomineerd door fietsenmakers en fysieke fietsenwinkels.
Wie vandaag de dag een fiets nodig heeft, bestelt die gerust op basis van klantbeoordelingen en reviews via internet – ook al heeft hij/zij de fiets nooit in het echt gezien, laat staan er op gereden.
Online shops hebben het speelveld drastisch veranderd.
Internet heeft de wereld van veel ondernemers totaal op zijn kop gezet. Zeker die van kleine zelfstandigen en bedrijven in het mkb. De wildgroei aan online shops en de almaar stijgende online bestedingen door consumenten hebben het speelveld drastisch veranderd.
Edwin verwoordde het zelf treffend toen hij met enig medelijden sprak over de talloze fietsenwinkels die dankzij de online concurrentie hun deuren moeten sluiten:
Het is eigenlijk te bizar voor woorden. Ik heb zoveel succes in deze business, maar ik kan nog geen band plakken.

 

Direct een offerte