Maarten van der Weijden

”Elke dag je stinkende best doen!”

Als klein kind zette Maarten parcours voor zichzelf uit waarbij hij voortdurend probeerde zijn eigen tijden te verbeteren. Het besef dat je beter wordt zodra je er meer tijd in investeert, kwam goed van pas toen hij op zijn achtste serieuzer begon te zwemmen en records begon te verbreken.
In 2001 kreeg Maarten de diagnose kanker (acute lymfatische leukemie) en had hij een periode weinig controle op zijn eigen leven. Maarten was afhankelijk van de medische wereld of hij beter zou worden. Door een goede behandeling had hij het geluk te herstellen en pakte hij niet veel later het zwemmen weer op.

Door hard te trainen en goed na te denken over zijn kansen, werd Maarten steeds beter en behaalde hij in 2008 goud op de Olympische Spelen in Beijing (open water zwemmen, 10km). Al snel realiseerde Maarten zich dat hij het hoogst haalbare in de sport bereikt had en ging hij op zoek naar nieuwe doelen waarbij hij zichzelf kon verbeteren; hij schreef zijn eigen biografie ‘Beter’ (meer dan 50.000 exemplaren verkocht), is een succesvol spreker (meer dan 250 commerciële presentaties) en heeft van 2010 tot en met 2015 een financiële baan bij Unilever gehad. Afgelopen zomer heeft hij besloten te stoppen bij Unilever om zich nog meer toe te kunnen leggen op het geven van presentaties.

Maarten geeft regelmatig presentaties voor bedrijven. Doel van zijn presentaties is om zijn publiek over hun eigen kansen en mogelijkheden na te laten denken en hen aan te sporen om zichzelf te verbeteren. Door zijn ervaring binnen het bedrijfsleven legt Maarten een duidelijke link met sport en bedrijfsleven en met de omgang met tegenslagen. Zijn verhaal is niet een gelikte presentatie ondersteund door een flitsende PowerPoint, maar een puur verhaal dat je aan het denken zet en je jaren bij kan blijven.

Maarten zijn presentaties zijn persoonlijk en oprecht. Met meer dan 250 presentaties in het binnen- en buitenland op zijn CV, zou je kunnen denken dat het routinewerk voor hem is geworden. Echter, doordat Maarten zich vooraf in zijn publiek verdiept, spitst hij altijd zijn verhaal op zijn toehoorders toe, waardoor zij nooit naar een standaardverhaal luisteren.

(Ondernemerscollege van Baker Tilly Berk)

Direct een offerte